Nem vagyok séf, habár néha azt mondják rólam, hogy túl sok Gordon Ramsay főzőműsort nézek és belebeszélek a főzésbe, mintha értenék hozzá 🙂 Nem főzési tanácsot akarok adni éttermeknek ebben a bejegyzésben, azt meghagyom azoknak, akik értenek hozzá.
Az elmúlt hetekben az Index sokat foglalkozott (itt és itt) egy meg nem nevezett belvárosi étteremmel, ahol egy brit vendég a mogyoróallergiája miatt majdnem meghalt, maradandó egészségkárosodást szenvedett és az egész hátralevő élete tönkrement. Nem kívánok az étterem fölött ítélkezni, vagy azt mondani, hogy miért ment étterembe egy súlyosan allergiás, mert a cikkben leírtak alapján nagyon sok olyan információ lehet, ami miatt nem tudjuk, hogy pontosan mi és hogy történt.
Azonban úgy gondolom, hogy van néhány pont, amin érdemes elgondolkodni:
- Ha nem tudják biztosítani az éttermek az allergén anyagoktól mentes ételeket, akkor mit tehetnek?
- Miért nincs felelősségbiztosítása az étteremnek?
1. Nagyon egyszerű és korrekt a válasz: meg kell mondani a vendégnek, hogy az étterem nem tud biztosítani allergénmentes ételt. Úgy gondolom, hogy ez a leghelyesebb válasz, mert így mindenki tudja, hogy mit várhat. Elsőre kellemetlennek tűnhet ezt mondani egy vendégnek, azonban ezzel akár a vendég életét is megmenthetik. A vendégnek is meg kell értenie, hogy ez az ő érdekében történik és nem ellene.
2. Számomra ez a pont a legérthetetlenebb. Egy alapszintű felelősségbiztosítást körülbelül havi 10 000 Ft-ért már meg lehet kötni, ez az összeg egy belvárosi étterem esetében 2 ember vacsorájának az ára. Ezért az árért viszont védelmet kaphat egy étterem, a biztosító kifizetheti a laborvizsgálat díját, az ügyvédi költséget, illetve ha marasztalják az éttermet a bíróságon, akkor ezt az összeget is. Ennek a belvárosi étteremnek az a szerencséje, hogy a család nem indított pert, mert ha esetleg a bíróság kimondaná, hogy nem felelős, akkor is ki kellene fizetnie a védekezésre több millió forintot .
Persze lehet azt a megoldást is választani, hogy havi 10 000 Ft-ot “megspórol” és a céget bedöntik, holnap nyitnak egyet új néven azonos helyen. Úgy gondolom itt lenne az ideje annak, hogy szemléletváltással, új megközelítéssel egy kicsit előrelátóbban és felelősségteljese(bbe)n gondolkodjanak az étterem tulajdonosok.
“az ügyvédi költséget, illetve ha marasztalják az éttermet a bíróságon, akkor ezt az összeget is.” – ezt kik vállalják?
Kedves Lacko!
A biztosítók a felelősségbiztosítási feltételeik szerint vállalják ezeket a költségeket.
Üdvözlettel,
BiztosításiBlog